Nie ma leków ani szczepionki na koronawirusa i dlatego powinniśmy dbać o odporność organizmu. Deficyt odporności mamy zawsze na przednówku. Teraz, kiedy jest niewiele świeżych owoców i warzyw eksperci polecają ich przetwory, mrożonki i soki.
Dzięki realizowanym przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw „Narodowym badaniom konsumpcji warzyw i owoców” wiemy, że w marcu br. roku najpopularniejszymi warzywami była marchew, którą jadło aż 88% Polaków, cebula (87%) i pomidory (84%).
Badania pokazują, że cały czas ilość warzyw i owoców w diecie Polaków jest niewystarczająca. Dziś naszym wyzwaniem jest odporność. Ludzie, którzy mają prawidłowo funkcjonujący układ odpornościowy lepiej radzą sobie z chorobą. Dotyczy to także koronawirusa – mówi Paweł Myziak, Członek Zarządu Zrzeszenie Producentów Papryki RP.
Warzywa i owoce na odporność
Na przednówku najpopularniejszym owocem było w Polsce jabłko. 90% respondentów deklaruje, że jadło jabłka w tygodniu poprzedzającym badanie. W marcu dostęp do świeżych owoców krajowych pozostaje ograniczony. Drugą i trzecią pozycję w rankingu popularności wszystkich owoców, tak jak w lutym, zajmują banany i pomarańcze. W porównaniu z lutym zauważyć można wzrost spożycia truskawek, które coraz częściej są dostępne w formie świeżej w sieciach handlowych (z 16% do 20%).
– Rośnie popularność jabłek, mamy mnóstwo odmian, każdy znajdzie coś dla siebie. Mamy soki, nektary, soki NFC – mówi Paulina Kopeć, sekretarz generalna Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”.
Jemy owoce z drugiego końca świata zamiast korzystać z wyjątkowego bogactwa krajowej oferty. Truskawek, malin, naszej porzeczki, aronii czy agrestu. Naszymi superowocami powinniśmy ratować nie tylko siebie, ale i pół świata – mówi prof. n. farm. Iwona Wawer.
Warzywa i owoce w ochronie przed infekcjami
Chorujemy w okresach gdzie o odporność jest trudno. Deficyt odporności mamy wtedy kiedy jest mniej warzyw i owoców. Od zawsze na przednówku. Teraz, kiedy jest niewiele świeżych owoców i warzyw, powinniśmy kupować nie makaron, a przetwory, soki oraz mrożone warzywa i owoce. Wszystkie mrożone truskawki, maliny, borówki – przekonuje prof. Iwona Wawer.
Bardzo popularny w przetworach jest smak jabłkowy. Cieszy fakt, że krajowe owoce mają tak szeroką ofertę. Bardzo wartościowe są również owoce jagodowe – truskawka, borówka, malina, czarna porzeczka,aronia. Są coraz powszechniej dostępne, warto po nie sięgać kierując się sezonowością, a dziś szukać w postaci przetworów i mrożonek – mówi dr Barbara Groele, Sekretarz Generalna Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków.
Nasze zakupy w czasie pandemii – marzec 2020
Dietetycy zalecają aby warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę tego co zjadamy.
Zaledwie o 12% Polaków możemy powiedzieć, że w marcu spełnili ten warunek. Jednocześnie odnotowaliśmy nieznaczny wzrost wartości wskaźnika „Wczoraj na talerzu” obrazującego jakość naszej diety. W marcu mniej Polaków niż w lutym (22% wobec 26%) odżywiało się bardzo źle, czyli warzyw i owoców jedli mało lub wcale.
Trzeba jeść dużo przetworów i mrożonek i czekać na słońce. Mam nadzieję, że ten szalony rok to będzie rok wzrostu spożycia warzyw i owoców. Mamy dzisiaj wielką okazję do tego by przemyśleć i zrozumieć ich fundamentalną rolę w naszej diecie. Często słyszymy, że są bardzo zdrowe, są podstawą diety, ale musimy pójść krok dalej. Bez nich jesteśmy zbyt słabi aby sobie poradzić w wielu sytuacjach. Warto o tym pamiętać idąc na zakupy – mówi prof. n. farm. Iwona Wawer.
Trzeba przestrzegać wszystkich ograniczeń, a z drugiej strony trzeba normalnie funkcjonować i robić zakupy. Warto pamiętać by te zakupy były racjonalne i aby w połowę zakupowego koszyka stanowiły warzywa i owoce. To jest najważniejsze na ten trudny czas – mówi Urszula Krassowska, Dyrektor Zarządzająca Public Division, Kantar.
W całorocznym monitoringu chcemy obserwować co Polacy jedzą, a w badaniach jakościowych odpowiedź na pytanie dlaczego owoce i warzywa nie zajmują należnego im miejsca w diecie Polaków. Wiedza ta wydaje się dziś jeszcze ważniejsza – mówi Witold Boguta, Prezes Zarządu Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR Polska dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.
Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.