Na rynku świeżych warzyw i owoców coraz bardziej widoczne jest poszukiwanie alternatyw dla opakowań plastikowych. Nie pozostaje nic prostszego jak oferowanie niektórych produktem w tzw. luzie. Taki jest też plan sieci Tesco, które prowadzi już dwa pilotażowe wdrożenia w dwóch sklepach w Watford i Swindon w Wielkiej Brytanii
Próba podjęta przez Tesco obejmie usunięcie
opakowań plastikowych z 45 produktów spożywczych, m.in. jabłek, cebuli,
grzybów, papryki, bananów i awokado, które z powadzeniem mogą być oferowane w
formie luzu. Wynika to zapowiadanych zmian związanych z wycofywaniem z rynku
opakowań plastikowych jednorazowego użycia, ale też coraz większej świadomości samych
konsumentów. Do 2025 roku planowane jest wprowadzanie opakowań do żywności,
które w 100% można będzie poddawać recyklingowi.
Podjęta próba ma potwierdzić czy zmiana sposobu
oferowania niektórych warzyw i owoców wpłynie na zachowania konsumentów oraz jakość
oferowanych produktów. Ważny jest też aspekt strategii dokonywania zakupów, tak
by jak najmniej produktów ulegało zepsuciu. To jeden z kroków, który ma pozwolić
na ograniczenie zużycia opakowań plastikowych i związany z oczekiwaniami samych
konsumentów, którzy domagają się zmian od dużych detalistów, aby pomóc w walce
z kryzysem zanieczyszczenia plastikiem. Duże supermarkety w Wielkiej Brytanii
są odpowiedzialne za produkcję ponad 800 000 ton plastikowych odpadów
opakowaniowych rocznie.