Sztuka niemarnowania żywności według Lidl Polska

Niemarnowanie żywności to sztuka. Każdy może być artystą i nie marnować produktów spożywczych. Takimi słowami, w swojej najnowszej kampanii edukacyjnej, Lidl Polska zachęca wszystkich do walki z tym zjawiskiem. Partnerami akcji są Caritas Polska oraz Federacja Polskich Banków Żywności.

377 tys. ton pomidorów każdego roku trafia do śmietnika. To tak jakby zmarnować 90 km2 ziemi uprawnej, 57 mld litrów wody oraz 7 mln godzin pracy. Pozbywając się tych warzyw emitujemy 312 tys. ton gazów – to tyle co 55 tys. aut wciągu roku (dane EPRS).

Zmiany są konieczne i możliwe do osiągnięcia wspólnymi staraniami. W swojej najnowszej kampanii edukacyjnej „Sztuka niemarnowania” sieć Lidl Polska opowiada, jakie kroki podjęła wspólnie ze swoimi partnerami oraz co jeszcze da się zrobić, aby nie marnować żywności.

Jak robić zapasy, aby nie marnować jedzenia?

Przygotowania do działania w duchu zero waste rozpoczynają się już na etapie planowania zakupów.

  • W pierwszej kolejności należy zaplanować jakie posiłki planujemy przygotować w najbliższym czasie oraz jakich składników chcemy użyć.
  • Następnie konieczny jest przegląd produktów, które już znajdują się w kuchennych szafkach i spiżarniach. Często okazuje się, że część z nich konsumenci już posiadają. Należy zatem skorzystać z zapasów ze zbliżającym się terminem przydatności do spożycia.
  • Ostatnim istotnym elementem przygotowań jest stworzenie listy zakupów, która powinna zawierać tzw. „suche artykuły”, które mogą być długo przechowywane oraz świeże owoce, warzywa i mięso, które planujemy spożyć w krótkim czasie. W ten sposób zapewnimy sobie różnorodne i pełnowartościowe posiłki.

Co więcej, gromadząc produkty, które nadają się do długoterminowego przechowywania zawsze możemy przygotować z nich posiłek, nie wychodząc z domu. Należą do nich m.in. makaron, kasza i ryż, przetwory, płatki owsiane, mrożonki, bakalie oraz mąka. Pamiętajmy jednak o tym, żeby regularnie weryfikować ich daty przydatności do spożycia.

Konserwowanie to z kolei sposób na to, aby świeże produkty, jeżeli nie spożyjemy ich od razu, zostały z nami na dłużej. Do najbardziej popularnych metod konserwowania należą – mrożenie oraz suszenie, kiszenie, które ma zastosowanie dla wielu warzyw i owoców, marynowanie oraz peklowanie.   

Kreatywność w kuchni również jest bardzo cenna. Zanim wyrzucimy jakikolwiek składnik lub resztki produktu możemy zastanowić się, czy jednak można go jeszcze przetworzyć, jak np. przyrządzić chipsy z obierek po ziemniakach według prostego przepisu.

W najnowszej kampanii „Sztuka niemarnowania” sieć Lidl Polska zachęca wszystkich klientów do bycia artystą i uprawiania sztuki kulinarnej w rytmie zero waste! Sieć przygotowała specjalny e-book z przepisami na dania przygotowane z resztek i bez resztek: https://www.lidl.pl/pl/gazetki/e-book-kuchnialidla-gotuj-w-rytmie-no-waste/view/flyer/page/1

Jakie działania w zakresie niemarnowania żywności podejmuje Lidl Polska?

Firma Lidl Polska podkreśla, że w ramach całego łańcucha dostaw optymalizuje zamówienia oraz dostawy żywności w taki sposób, aby na sklepowych półkach znajdowało się dokładnie tyle produktów, ile potrzebują klienci. Dodatkowo, we wszystkich swoich sklepach Lidl Polska prowadzi własny projekt „kupuję, nie marnuję”, który ma na celu wsparcie sprzedaży produktów w pełni wartościowych, ale o zbliżającym się terminie przydatności do spożycia. Przeceny sięgają nawet -70%. Od początku swojej działalności Lidl Polska współpracuje z Caritas Polska oraz Federacją Polskich Banków Żywności. Wspólnie podejmuje działania edukacyjne w zakresie niemarnowania żywności. Uczestniczy także w projekcie jadłodajni Caritas. Sieć każdego roku organizuje wspólnie z partnerami zbiórki żywności dla potrzebujących w sklepach Lidl Polska.

W ramach działań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, od początku jej obowiązywania Lidl Polska przekazał 94 519 kg żywności, o wartości blisko 1,53 mln zł do Caritas Polska.

Ponadto firma wydała także prawie 24 767 kg artykułów nieżywnościowych (jak np. pasty do zębów, szampony) o wartości ponad 714 tys. zł.

Lidl Polska pomaga także swoim dostawcom w przekazaniu towarów, które mogłyby się zmarnować z różnych powodów na etapie produkcji i dystrybucji. Od początku 2021 firma pośredniczyła w przekazaniu blisko 23 ton żywności o wartości ponad 390 tys. zł.

Warto także podkreślić, że owoce, warzywa oraz pieczywo, które stracą świeżość, są przekazywane przez Lidla do dalszej przeróbki na biogaz. Zatem wszystkie działania sieci Lidl Polska dążą do możliwie najlepszych rozwiązań wokół niemarnowania żywności.

Kampania „Sztuka niemarnowania” potrwa od poniedziałku, 13.09 przez trzy tygodnie. Partnerami merytorycznymi akcji są Caritas Polska oraz Federacja Polskich Banków Żywności. Za kreacje odpowiada agencja brand experience VMLY&R. Dalsze informacje na temat niemarnowania żywności znajdują się na stronie: https://kimjestesmy.lidl.pl/zrownowazony-rozwoj/jak-nie-marnowac.

Informacja prasowa Lidl Polska