Według danych ANPCA, pomimo uprawy na podobnym obszarze, hiszpańska produkcja czosnku w tym sezonie jest mniejsza w porównaniu do ubiegłego roku o blisko 20%. Głównym powodem było osiągniecie przez główki czosnku odpowiedniej wielkości. Powodem są niekorzystne warunki pogodowe, które negatywnie wpłynęły na rośliny w głównych regionach produkcji tego warzywa w Hiszpanii, Kastylii-La Manchy i Andaluzji.
Równocześnie znacząco wzrosły koszty produkcji. Szacuje się, że koszt produkcji 1 kg czosnku wzrósł o 37% w porównaniu z poprzednim rokiem z powodu ogólnego wzrostu o 21% kosztów energii, dzierżawy, nakładów i kosztów płac oraz spadku plonów. Trudny do oszacowania jest też koszt przechowywania czosnku (stale rosną koszty energii), które trwa 11 miesięcy.
Jeśli chodzi o rynek międzynarodowy, popyt jest stabilny, podczas, gdy koszty logistyczne gwałtownie rosną. To znacząco wpływa na możliwość eksportu hiszpańskiego czosnku, który w poprzednim sezonie było w 70% eksportowany. Szacuje się, że rosnące koszty logistyki, przy ogólnym wzroście kosztów produkcji, będą miał decydujący wpływ na spadek eksportu do krajów trzecich. Generalnie według ANPCA nowa kampania sprzedaży hiszpańskiego czosnku będzie skomplikowana, ponieważ istnieje duża niepewność co do jej rozwoju zarówno w Hiszpanii jak też poza granicami tego kraju.
W obliczu tej sytuacji, ANPCA rozpoczęła serię działań mających na celu poprawę sytuacji plantatorów, w głównej autonomicznej wspólnocie producentów Hiszpanii, Kastylii-La Manchy, w celu wdrożenia zrównoważonej produkcja bardziej szanująca środowisko. Ponadto region ten musi wdrożyć produkcję integrowaną, co ma pozwolić zdobyć niezbędne do tej uprawy substancje czynne niezbędnych do prawidłowej ochrony.
ANPCA jest obecnie największym europejskim stowarzyszeniem producentów i sprzedawców czosnku. Osoby należące do tego stowarzyszenia czosnek produkują w tym orku na 15 397 ha. W minionym sezonie sprzedali oni ponad 256 mln kg czosnku, co stanowi ponad 80% całkowitej ilości tego warzywa sprzedanego w Hiszpanii, oraz 65% całości w Europie. Obecnie do tej organizacji należy 67 firm marketingowych i prawie 1800 producentów czosnku.
Źródło: www.anpca.es