Wyniki badania zrealizowanego pod koniec 2019 roku wskazują, że warzywa i owoce wciąż nie zajmują należnego im miejsca w diecie Polaków. Są postrzegane jako bogate źródło witamin, minerałów, antyoksydantów, a jednak nie towarzyszą każdemu posiłkowi. Aż 75% Polaków nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać. Jedna trzecia nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać, ale uważa, że jedzą ich tyle, ile trzeba. W odpowiedzi na te wyzwania Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zainicjował realizację kompleksowych badań konsumpcji.
Pod koniec 2019 roku zrealizowaliśmy badanie dotyczące spożycia warzyw i owoców w mijającym roku. Okres ten, jak wiadomo, sprzyja podsumowaniom. My poprosiliśmy Polaków, żeby przy tej okazji przyjrzeli się swojej diecie w kontekście spożycia owoców i warzyw. Zrealizowane badania pokazują, że Polacy postrzegają je jako bardzo zdrowe, jednak duża część nie je ich codziennie, a tym bardziej nie towarzyszą one każdemu posiłkowi – mówi Urszula Krassowska, Dyrektor Zarządzająca Public Division, Kantar. 98% Polaków potrafi wskazać korzyści wynikające z jedzenia warzyw i owoców. Zdaniem Polaków największą korzyścią płynącą z jedzenia owoców i warzyw jest to, że są najlepszym źródłem witamin, minerałów i antyoksydantów. Niemal połowa (49%) badanych wskazała na tę zaletę. Ponad jedna trzecia konsumentów docenia smak warzyw i owoców (37%) i to, że stanowią one podstawę zdrowej diety (37%). 30% Polaków wskazało, że warzywa i owoce mają korzystny wpływ na samopoczucie, zdrowie i wygląd.
Tylko co czwarty Polak wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać
I choć połowa badanych ocenia, że jedzą tyle warzyw i owoców ile trzeba, to taka ocena wynika zapewne z niskiej świadomości. W opinii konsumentów (46%) ilości którą spożywają są wystarczające i nie mają powodów sięgać po większe ich porcje. Jednocześnie odpowiedzi na pytania o częstotliwość jedzenia warzyw i owoców pokazują, że nie jest to prawdą – mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar.Niemal jedna piąta (18%) respondentów wskazuje, że są drogie. Kolejne przyczyny wiązały się z szybkim trybem życia – 14% badanych przywykło do szybkich posiłków, a 13% nie ma czasu, by przygotowywać potrawy na bazie owoców i warzyw. 12% Polaków woli tradycyjną polską kuchnię, w której – jak sądzi – warzyw i owoców je się mało.
Warzywa na obiad, owoce między posiłkami
Warzywa Polacy jedzą przede wszystkim na obiad. Znacznie rzadziej na kolację bądź śniadanie. Owoce przeciwnie – rzadko wchodzą w skład głównych posiłków. Warzywa i owoce są podstawą naszej diety. To antyoksydanty, składniki odżywcze, mineralne, a także błonnik, którego brakuje w naszej codziennej diecie. Jest duże pole do popisu dla edukatorów żywieniowych i dla producentów, którzy wiedzą najlepiej jak ten produkt był wytworzony, dlaczego jest tak wartościowy. Jestem bardzo zadowolona, nie mieliśmy do tej pory tak szczegółowych danych dotyczących spożycia. Jestem też mile zaskoczona licznym przybyciem ekspertów. Widać, że branża jest skonsolidowana. To ewenement – mówi dr Justyna Bylinowska – Redaktor naczelna portalu Dietetycy.org.pl.
Owoce w potrawach jemy rzadko. Codziennie robi to jedynie 6% Polaków, a tylko 68% raz w tygodniu lub rzadziej. Talerz jest zatem bardzo dobry dla lepszego zobrazowania udziału warzyw, ale nie dla owoców, które jemy przede wszystkim poza głównymi posiłkami – jako przekąska, podwieczorek. Obok talerza musimy zawsze stawiać owoc: jabłko, gruszkę, sok, a w sezonie, od maja do października, filiżankę polskich owoców sezonowych – mówi Witold Boguta, Prezes Zarządu Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Wzrost spożycia owoców, warzyw i ich przetworów, wymaga stałej edukacji konsumentów. Planowane badania zwiększą naszą wiedzę na temat postrzegania roli warzyw, owoców i ich przetworów w diecie. Pomogą zidentyfikować trudności w zmianie tego postrzegania i w zmianie nawyków żywieniowych dotyczących warzyw, owoców i ich przetworów – dodaje Witold Boguta. Stałe, comiesięczne, monitorowanie spożycia warzyw i owoców umożliwi ekspertom dzielenie się z konsumentami wiedzą i praktycznymi informacjami. Badania pomogą w definiowaniu grup docelowych i ewaluacji strategii wielu branżowych projektów promujących spożycie owoców, warzyw i ich przetworów.„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR Polska dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
#NBKWiO #WczorajnaTalerzu #KANTAR #KZGPOiW #PolskaSmakuje.
Źródło: Komunikat prasowy Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw