Seler korzeniowy, marchew, czerwony burak – to gatunki mające mocna pozycję w portfolio odmian oferowanych przez firmę Rijk Zwaan. O znanych już i docenianych pozycjach przypomniał podczas webinarium odbywającego się pod koniec listopada Eryk Lipiński. O innych nowościach na sezon 2021 można przeczytać w pierwszej części relacji z tego wydarzenia – TUTAJ.
Seler korzeniowy i marchew
Seler korzeniowy to od dawna ważne warzywo w ofercie Rijk Zwaan a wśród nich bardzo dobrze wypadają w ostatnich latach odmiany znana już odmiana Otago RZ oraz nowa stosunkowo odmiana Merga RZ. Ta ostatnia jest odporna na jarowizację może być wiec uprawiana na wczesny zbiór również w uprawach pod płaskimi okrywami. Poszerza się tez asortyment marchwi, gdzie wśród nowości pojawią się odmiany Ymer RZ F1 dostępna już w sprzedaży na nowy sezon 2021. Jest to odmiana bardzo uniwersalna, sprawdziła się bowiem w bardzo różnych warunkach uprawy i różnych szerokościach geograficznych. Odmiana bardzo plenna, wyrównana o okresie wegetacji 110-120 dni – informował Eryk Lipiński. Dwie pozostałe odmiany Hestan RZ F1 i Ellis RZ F1 zostały wybrane ze względu na wysoką twardość i bardzo ładny kolor, oraz przydatność do mechanicznej obróbki pozbiorczej. Obie będą jeszcze testowane wśród klientów w roku 2021 zanim ostatecznie zostaną wprowadzone do sprzedaży.
Flagowy czerwony burak
Czerwony burak Monty RZ F1 jest już dobrze znany i szeroko uprawiany w Polsce, z racji wysokich parametrów produkcyjnych. Plony 100-120 t/ha nie są niczym nadzwyczajnym, na uwagę zasługuje kształt, kolor oraz bardzo wysoka zawartość betaniny. Odmiana doceniona został nie tylko przez polskich producentów ale również w takich krajach jak Niemcy, Rumunia, Bułgaria. Jest to przede wszystkim burak bardzo smaczny. W badaniach jakie prowadzono w Holandii wykazano, że poziom geosminy (substancja odpowiedzialna za ziemisty smak) w burakach odmiany Monty jest dwukrotnie (a nawet więcej) niższy względem innych odmian. To właśnie wpływa na wyjątkowy smak tej odmiany, co zresztą doceniają odbiorcy (także producenci soków i innych przetworów z buraków) jak też sami konsumenci.
Nową formuła komunikacji z klientami jest też specjalna aplikacja Rijk Zwaan App, dzięki której można zapoznać się z aktualnym asortymentem odmian, organizowanych spotkaniach i pokazach polowych jak również dodawać własne komentarze dotyczące poszczególnych odmian.