Tegoroczna edycja targów Fruit Logistica po okresie pandemii powróciła do lutowego terminu, w którym tradycyjnie się odbywała w minionych latach. W trakcie odbywających się w dniach 8-10 lutego targów swoją ofertę zaprezentowało około 2610 wystawców z 92 krajów. Berlińskie targi to jak zawsze doskonała okazja do zapoznania się ze światowymi trendami dotyczącymi świeżych i przetworzonych owoców oraz łańcuchów ich dystrybucji. Jak podają organizatorzy w wydarzeniu tym uczestniczyło 63 470 gości z ponad 140 krajów.
All in One
„All in One” tak brzmiało tegoroczne motto targów Fruit Logistica. To właśnie w tym miejscu, w ciągu trzech dni można spotkać praktycznie wszystkich związanych z obrotem świeżymi, czy też przetworzonymi owocami i warzywami. Na uwagę zwracała bardzo duża liczebność firm eksportujących z Hiszpanii, których na targach prezentowało się 279 na powierzchni ponad 11 000 m2.
Oczywiście w targach FL uczestniczą wystawcy w Polski. Znaczna ich część prezentowała się na wspólnym, narodowym stoisku organizowanym przez Związek Sadowników RP. W tej samych hali wystawiły się również inne polskie firmy, które miały samodzielne, również atrakcyjne stoiska. Na uwagę zwracał szczególnie Amplus, który obchodzi 30-lecie swojej działalności.
Nagrodzeni na FLIA2023
Jak zwykle odwiedzający targi mogli oddać swoje głosy na najbardziej innowacyjne produkty zgłoszone do konkursu FL Innovation Award. Tegoroczna, główna nagroda w ramach FLIA 2023 powędrowała do firmy Rijk Zwaan z Holandii za paprykę sprzedawaną pod marką Tatayoyo. Papryka ma wyraźny i mocny smak, który pochodzi z dzikiej papryki. Dzięki średniej wielkości, doskonale sprawdza się jako mała przekąska. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że po raz trzeci zdobyliśmy nagrodę FRUIT LOGISTICA Innovation Award. Od samego początku naszym celem było wyhodowanie papryki, która jest nie tylko słodka, ale także ma pikantny i aromatyczny smak. Takie są właśnie papryki oferowane pod marką Tatayoyo – mówiła Heleen van Rijn-Wassenaar, specjalista ds. marketingu i rozwoju biznesu w Rijk Zwaan. Dziesięć lat temu zaczęliśmy hodować paprykę, aż smak, kolor i rozmiar spełniły nasze oczekiwania. Teraz mamy produkt, który również przekonuje konsumentów – dodaje hodowczyni Bianca van Haperen.
Drugie miejsca otrzymała firma Syngenta za koncepcję Koncepcja IDEAL Melons ze wskaźnikiem zbiorów, która jest zgłoszoną do opatentowania innowacją. Zaprezentowane melony sygnalizują każdy etap procesu dojrzewania: kiedy można go zbierać, wysyłać, przechowywać na półkach i spożywać.
Nowoczesne maszyny
Atrakcyjne odmiany
Producenci warzyw, ale również firmy handlowe oferujące te produkty do sprzedaży chętnie poszukują znanych gatunków, ale oferowanych w trochę inne postaci. Dotyczy to zarówno wielkości, kształtu, smaku, ale też wartości dietetycznych. Znalezienie takiej luki rynkowej często pozwala oferować produkty, na których sprzedaży można dobrze zrobić. Takie nowości odmianowe, są też chętnie prezentowane na targach Fruit Logistica i przykują uwagę zwiedzających. Jeśli się przyjmą, można zakładać że za kilka miesięcy zaczną się pojawiać w sklepach.
Swoją ofertę na targach Fruit Logistica, co roku prezentują firmy nasienne. W przypadku firm Rijk Zwann była to zarówno nagrodzona w konkursie papryka Tatayoyo, a firmy Syngenta Koncepcja IDEAL Melons. W przypadku firmy Syngenta, warto było zapoznać się z wprowadzonymi lub wprowadzanymi na rynek odmianami cebuli, kalafiorów czy sałat. Więcej o interesujących nowościach dowiecie się z materiału filmowego:
W przypadku firmy Taki Seed (dystrybutorem jej nasion w Polsce jest Enza Zadaen) na uwagę zwracały odmiany cebuli, marchwi, a w szczególności płaska kapusta oferowana pod marką Crokii, która swoją strukturą oraz smakiem przypomina sałatę lodową.
Z koeli firma Bejo Zaden, promowała najróżniejsze gatunki warzyw i ich odmiany, które oferowane mogą być jako gotowe przekąski. To co zwracało uwagę to również gatunki warzyw oferowane w różnych gamach kolorystycznych.
Firma Tokita prezentowała atrakcyjnie prezentujące się dwie odmiany kalafiorów gałązkowych – o purpurowym i białym kolorze gałązek. Na uwagę zwracała dynia oferowaną pod marką Zuccuri. Konsument jedząc tą dynię ma wyczuwa przyjemną słodycz w połączeniu z przyjemną konsystencją miąższu. Cienka skórka o głębokim, jasnozielonym kolorze jest całkowicie jadalna po ugotowaniu. W środku znajduje się pomarańczowy i jędrny miąższ. Dynia ta nadaje się do gotowani, grillowane czy też smażenia w tempurze.
Atrakcyjnie prezentowały się również mini-warzywa oferowane przed jednego z wystawców z Hiszpani. Odpowiednio wybrane odmiany warzyw produkowane są w tunelach, w których już po kilku tygodniach od wysiana są gotowe do sprzedaży. Jak informował właściciel tej firmy jedno opakowanie takich warzyw w hurcie w Hiszpanii kosztuje około 1 euro (cena detaliczna to 2- 3 euro za opakowanie). W sezonie w tunelach foliowych może realizować kilka cykli uprawowych zapewniając wysokiej jakości produkty, które trafiają do najlepszych restauracji w całej Europie.