Trend związany ze zdrowym odżywianiem przybiera na sile. Konsumenci sięgający po przetwory na bazie owoców i warzyw w coraz większej mierze kierują się ich jakością. Ostatnio przeprowadzone badania wykazały, że dla zaledwie 12% z nich cena wciąż pozostaje najważniejszym kryterium w procesie podejmowania decyzji zakupowej.
KUPS bada preferencje konsumenckie
W najnowszych badaniach zrealizowanych w ramach projektu System Jakości Certyfikowany Produkt (CP) sprawdziliśmy świadomość dotyczącą zbilansowanego żywienia, a także preferencje konsumentów przy wyborze produktów spożywczych z owoców i warzyw. Dzięki licznym kampaniom edukacyjnym, prowadzonym przez polską branżę rolno-spożywczą, w tym KUPS, już 95% konsumentek jest zdania, że jakościowe przetwory z owoców i warzyw, takie jak soki czy smoothies, mogą stanowić uzupełnienie dobrze zbilansowanej diety w wartości odżywcze – komentuje wyniki Barbara Groele, Sekretarz Generalny KUPS (Krajowa Unia Producentów Soków) – Aż 90% badanych przyznaje, że zwraca uwagę na informacje o pozytywnym wpływie na zdrowie. To dobra wiadomość dla przetwórców, którzy posiadają w swojej ofercie produkty o prozdrowotnych właściwościach. To wyraźny sygnał, że producenci powinni wyróżniać te treści na opakowaniu, co może finalnie wpłynąć na wzrost sprzedaży.
Czy certyfikat potwierdzający jakość produktu ułatwia jego sprzedaż?
Z badań wynika, że aż 81% konsumentek zwraca uwagę, czy produkt posiada certyfikat potwierdzający jego jakość. Jest to więc dodatkowy sposób na wyróżnienie wyrobów na sklepowych półkach. Pomaga w tym m.in. System Jakości Certyfikowany Produkt (CP). W porównaniu z pierwszą turą badania, przeprowadzą w grudniu 2018 r., rozpoznawalność znaku programu po półrocznej promocji wzrosła o ponad 20%. Już niemal co trzeci konsument rozpoznaje oznaczenie Certyfikowany Produkt (CP), a 93% wszystkich badanych uznaje go za gwarancję wysokiej jakości produktu.Wzrost świadomości na temat oznaczenia jest efektem prowadzonej kampanii promocyjno-informacyjnej, obejmującej działania Public Relations i marketingowe skierowane do konsumentów, w tym kampanię telewizyjną i kampanię w sklepach wielkoformatowych. Poprzez te działania informujemy klientów, że na rynku znajduje się rozwiązanie, odpowiadające na ich potrzeby stosowania zbilansowanej diety. Dzięki oznaczeniu mogą łatwiej znaleźć produkty, które stanowią źródło wartości odżywczych. Aż 96% badanych deklaruje, że mając do wyboru produkt z certyfikatem i podobny produkt bez certyfikatu, wybrałaby ten ze znakiem jakości – wyjaśnia Barbara Groele. Współpracując z przetwórcami i tworząc System Jakości Certyfikowany Produkt (CP), myśleliśmy także o tym, aby wspierać działania marketingowe firm uczestniczących w programie. W ten sposób zyskują zarówno polscy producenci, potencjalnie zwiększający swoją sprzedaż, jak i konsumenci, którzy dzięki znakowi Certyfikowany Produkt (CP) łatwiej odnajdują produkty o prozdrowotnych właściwościach. – dodaje sekretarz KUPS.
Wyniki ucieszą także drobnych rolników-przetwórców
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków w ramach programu „Promocja Certyfikacji innowacyjnych przetworów z owoców i warzyw”. Jego wyniki to pozytywny sygnał także dla drobnych przetwórców działających w oparciu o przepisy definiujące RHD. Odchodzenie od produktów tańszych, masowych i często o niższej jakości w kierunku bardziej wartościowych stwarza potencjał do wzrostu przetwórstwa realizowanego bezpośrednio w gospodarstwach. Powstające tam produkty najczęściej cechują się niskim stopniem przetworzenia i bardzo dużym udziałem owoców i warzyw.
Źródła: Biuro Prasowe Systemu Jakości Certyfikowany Produkt (CP), materiały własne