Jak najłatwiej zwiększyć spożycie warzyw i owoców?

Każdego dnia jest kilka okazji by zjeść warzywo lub owoc. W ramach realizowanych przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” poznaliśmy najlepsze sposoby na relatywnie łatwe zwiększenie ich ilości w diecie. Półprodukty, porcje gotowe do spożycia, przekąski oraz kolacja – to trzy okazje najwyżej oceniane przez ekspertów Kantar.

Prezentowane sposoby zwiększenia konsumpcji to wnioski z wywiadów etnograficznych, opartych o asystowanie respondentom w zakupach, gotowaniu i posiłkach.

Kolacja

Warto promować zwiększanie ilości warzyw w diecie zaczynając dań kolacyjnych lub obiado-kolacyjnych. Warzywa idealnie pasują do tych posiłków, bo są uważane za lekkie.Warto promować warzywa jako główny składnik kolacji. Według konsumentów są lekkie, łatwostrawne, a jednocześnie sycące i dostarczające ważnych składników odżywczych. Większe możliwości czasowe pozwalają na większą atencję w przygotowywaniu popołudniowych posiłków, a jednocześnie posiłki przygotowywane na bazie świeżych warzyw mogą być spożywane dnia następnego np. jako drugie śniadanie, a potrawy przygotowywane na ciało, jako obiad czy lunch zabrany do pracy – mówi Agnieszka Piskała-Topczewska, dietetyk, specjalista ds. żywienia, diet coach.

Wieczorami można proponować konsumentom różne dania kolacyjne z warzyw (uważanych za bardziej pracochłonne). Ważne, aby nie były to dania zbyt trudne, zniechęcające.

Półprodukty, porcje gotowe do spożycia

Spożycie warzyw i owoców można zwiększyć poprzez zwiększenie dostępności różnego rodzaju półproduktów skracających czas przygotowania posiłków.

– Polacy chcą spożywać więcej warzyw i owoców i poszukują produktów, które w najłatwiejszy sposób mogą wpleść w codzienne menu. Dobrym rozwiązaniem są gotowe półprodukty (myte warzyw, obrane owoce, miksy warzywno- owocowe) oraz minimalnie przetworzone produkty „ready to eat” bez dodatku substancji dodatkowych np. musy warzywno-owocowe jako jednoporcjowe posiłki dla dzieci i dorosłych – dodaje Piskała-Topczewska.

Dla niektórych konsumentów barierą w kupowaniu świeżych warzyw i owoców jest brak możliwości spożytkowania całego warzywa lub owocu. Rozwiązaniem i zachętą dla nich byłyby warzywa i owoce porcjowane – dodaje Agata Zadrożna, ekspert Kantar.

Przekąski

Przekąski, po które coraz chętniej sięgamy w ciągu dnia dość łatwo można zastąpić owocami. Przykładem filiżanka owoców jagodowych. Idealną i łatwą w konsumpcji przekąską są jabłka.

Konsumenci chętnie sięgaliby po wersje gotowe do spożycia – myte, obrane, pokrojone. A także np. koktajle. Ważne jest zwiększenie dostępności owocowych przekąsek w małych sklepikach i wszędzie tam, gdzie ludzie zaopatrują się w przekąski – zachęca Urszula Krassowska, Dyrektor Public Division, Kantar Polska.

Owoce to idealny składnik deserów i zdrowy zamiennik słodyczy

Na podwieczorek najczęściej jedzone są słodycze i desery. Podwieczorek nie jest kojarzony z wytrawnymi przekąskami, a więc także z warzywami. Często (szczególnie w tygodniu) jest jedzony tylko przez dzieci. Owoce dobrze się sprawdzają jako samodzielny deser lub składnik zdrowego deseru. Zdrowe desery zawierają też warzywa np. ciasto marchewkowe, czy buraczane brownie. Produkty: gotowe desery z owoców i warzyw lub z ich dodatkiem; soki, musy i smoothies.

Szansą dla owoców jest też drugie śniadanie. Spodziewamy się po nim zastrzyku energii. Mogą go dać owoce, za sprawą świeżość i zawartość cukru. Owoce mogą stanowić drugie śniadanie do szkoły. Dzieci łatwiej przekonać do owoców niż do warzyw.

Warzywa są już obecne w większość polskich obiadów. Ich ilość można zwiększyć: podając zupy, dodając warzywa do potraw mięsnych, zmieniając proporcji pomiędzy warzywami, a innymi składnikami.

Dla jakości naszego życia warto byśmy jedli warzywa i owoce. Ich dobroczynny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie sprawia, że powinny stanowić połowę tego co spożywamy – podsumowuje Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.


„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.

Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Projekt otrzymał patronat honorowy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.