W podkrakowskiej siedzibie firmy Amplus w Prandocinie-Iłach 25 stycznia odbyło się spotkanie pt. Eko-Akademia Amplusa 2020. Podkreślano na nim zagadnienia związane z produkcją żywności metodą ekologiczną. Rynek takich produktów rozwija się, choć w ostatnim czasie zaznaczyło się pewne spowolnienie dynamiki tego wzrostu. Produkcja żywności metodą ekologiczną może jednak okazać się źródłem dość stabilnych dochodów. Analizując trendy w odżywianiu się czy generalne zmiany w stylu życia można zakładać, że wzrost zapotrzebowania na produkty oznaczone ekoliściem będzie konsekwentnie rósł.
Jak ważna jest ekologia
Spotkanie otworzył i prowadził Tadeusz Kozera, który w firmie Amplus pełni funkcję Kierownika ds. Technologii Produkcji. Dość optymistycznie ocenił potencjał drzemiący w polskim rynku żywności ekologicznej. Stąd też chęć poznania producentów warzyw i owoców ekologicznych, nawiązania kontaktów. Więcej o potrzebie organizacji konferencji ekologicznej mówiła wiceprezes Amplusa Magdalena Sotwin-Rychlak. Liderem żywności ekologicznej w Europie są Niemcy. W Polsce nie ma on aż tak dużego znaczenia. Jednak dzisiejszy konsument jest świadomy, szuka produktów niskoprzetworzonych, bez polepszaczy, konserwantów. Działa on prozdrowotnie i tak chce żyć. W tym upatrujemy przyszłości produkcji ekologicznej w Polsce. Chcemy rozwijać ten potencjał i zapraszamy do współpracy – mówiła przedstawicielka Amplus.
Czym zajmuje się Amplus?
Następnie, oboje prelegenci przedstawili formy działalności przedsiębiorstwa. Z przekazanych informacji wynika, że Amplus to firma z rozległym doświadczeniem w handlu wielkotowarowym z sieciami handlowymi. Półkowa cena konkretnego produktu odgrywa coraz mniejszą rolę na etapie podejmowania decyzji zakupowych, bardziej liczą się takie czynniki jak jego skład, miejsce pochodzenia czy właściwości prozdrowotne. Bardzo ważna kategoria nabywanej przez konsumentów żywności to warzywa i owoce. Rocznie statystycznie mieszkaniec Polski zjada ich już ponad 100 kg. Wartość tego segmentu w ostatnich 7 latach wzrosła 3 krotnie. Amplus rozwija też silnie obszar przetwórstwa owocowo-warzywnego. Rocznie sprzedaje 170 tys. ton różnych produktów i korzysta z zaopatrzenia ok. 2000 dostawców. DO celów produkcyjno-handlowych ogółem wykorzystuje 40 000 m2 powierzchni. Najnowocześniejszą lokalizacją jest ta w Prandocinie. Żywność dostarczana do sklepów jest wysokiej jakości, co potwierdza długi katalog certyfikatów. – informował T. Kozera. Amplus zapewnia też wsparcie dostawcom. Chodzi o pomoc w doborze odmian oraz właściwych środków ochrony i nawozów. Firma realizuje ok. 1000 takich zamówień miesięcznie.
Inne projekty
Amplus angażuje się w szereg projektów, które mają usprawnić prowadzenie biznesu. Amplus Logistics to spółka, która niebawem będzie dysponować 150 zestawami transportowymi. Agro Smart Lab to inna firma wchodząca w skład rodziny Amplus, która zajmuje się profesjonalnym doradztwem dla rolników. Rambox to z kolei podmiot zajmujący się kontrolą jakości produktów spożywczych. Spektroskopia ramanowska pozwala uzyskać wyniki badań na pozostałości pestycydów w owocach i warzywach w kilka minut. Projekt „sięjesie” to centrum-badawczo rozwojowe, które powstaje w Gminie Staszów w Świętokrzyskiem. Chodzi o hydroponiczną, wielopoziomową produkcję ziół, truskawek, sałaty czy roślin medycznych. Amplus zawiązał też Stowarzyszenie Sady Sandomierskie zrzeszające 138 producentów owoców, gównie jabłek. Ich zbiory sięgają 20 000 ton rocznie. Inne stowarzyszenie, Czosnek Galicyjski, opracowuje i wdraża najwyższe standardy produkcji czosnku. Jego członkowie stawiają na dwie polskie odmiany Harnaś i Arkus. Siła Natury to największa i najnowocześniejsza kiszarnia kapusty ekologicznej o wydajności jednorazowej wynoszącej 1 180 000 kg. Mają być docelowo kiszone w niej inne jeszcze warzywa. Póki co już są to ogórki, ale trwają pilotażowe wdrożenia dla kolejnych gatunków.
-
Z czosnkiem Amplus wiąże duże nadzieje -
Pod marką Siła Natury oferowana jest m.in ekologiczna kapusta kiszona -
Amplus oferuje także kapustę Coolwrap sklepom wielkopowierzchniowym -
Gospodarze zadbali o możliwość degustacji produktów z oferty Amplus -
Tomasz Obszański zaangażowany jest w wiele projektów związanych z szerokim spektrum produktów ekologicznych -
Napój łączący napar z paragwajskiej Yerba Mate i soku z polskim owoców być może trafi niebawem do szerokiej sprzedaży -
Na Eko-Akademii Amplusa prezentowane były oleje ekologiczne -
A także soki ekologiczne -
Stoisko BioFood Roztocze oferowało możliwość skosztowania ekologicznych posiłków -
Marcin Fujarowicz osobiście i w ekologiczny sposób przygotowywał je -
Koktail z ekologicznych owoców z południowo-wschodniej Polski z dodatkiem mięty -
Mirosław Maziarka omawiał działanie stacji meteorologicznych -
Mirosław Maziarka demonstrował aplikacje preparatów poprawiających przyswajalność pierwiastków przez korzenie roślin -
Klinogrow to naturalny nawóz stymulujący rozwój roślin -
BioAktiw na bazie kwasu podchlorawego ma szerokie zastosowania -
Dr Michał Pniak z Biocont Polska także przybył do Prandocina -
Na ekspozycji były też prezentowane preparaty z mikroorganizmami z Probiotics Polska -
Przedstawiciele Bejo Zaden i Intermag