Kampania „Połowa sukcesu” realizowana przez Krajowy Związek Grup producentów Owoców i warzyw miała swoje odzwierciedlenie w spotkaniu jakie odbyło się 14 października w Małej Wsi. Wzięli w nim udział branżowi liderzy, przedstawiciele organizacji producenckich, jednostek naukowych i sami plantatorzy. Była to też okazja to pokazania kilku ciekawych historii związanych z osiągnięciami poszczególnych marek, ale przede wszystkim ugruntowania nowej koncepcji zdrowego odżywiania – połowa talerza wypełnionej warzywami i owocami.
Owocna współpraca
To co różni i dzieli różne organizacje branżowe (czyli pieniądze) połączyło i wzmocniło dotychczasowe działanie producentów owoców jagodowych, reprezentowanych przez 7 organizacji branżowych. To co było barierą (sezonowość, krótki okres podaży) udało się przekuć na sukces, pokazując że różnorodność jagodowych pozwala je oferować przez 7 miesięcy w roku, a dzięki przetworom utrzymać ofertą przez pełne 12 miesięcy. Przypomniało tym Witold Boguta, prezes KZPOiW, która to organizacja jest beneficjentem kampanii „Połowa Sukcesu”. Realizacja tego projektu, to pokazanie pierwszych efektów współpracy branżowej, współpracy różnych owoców i warzyw– podkreślał Witold Boguta. Przypomniał o projektach które przyczyniają się do promocji polskich owoców jak „Lato z borówkami” , „Czas na Polskie superowoce”. „Połowa Sukcesu” to projekt nadrzędny mający na celu pokazanie jak ważne jest spożywanie wszystkich owoców i warzyw i przekonanie konsumentów, że to właśnie one powinny stanowić połowę talerza podczas każdego posiłku.
Jak konsumenci postrzegają owoce i warzywa
Pozytywne jest to że 98% polskich konsumentów wie że owoce i warzywa są zdrowe, i to jest bardzo optymistyczny przekaz. Ale czy powinniśmy po tym stwierdzeniu mówić o sukcesie? Otóż z badań prowadzonych przez Kanatar wiemy że owoce i warzywa traktowane są jako dodatek do posiłków – powiedział Maciej Dolata, INSPIRE smarter branding. Odwołując się do piramidy żywieniowej prelegent wskazywał na jej ułomności i braki. Dlatego zamiast tego wizerunku dobrego żywienia promowany będzie talerz, wypełniony w połowie warzywami i owocami. To jest przede wszystkim znacznie prostsze. Statystyczny Polak trzymając talerz w rękach ma narzędzie, które może dowolnie wypełnić. Talerz jest dobrym narzędziem by wzmocnić pozycję warzyw, ale już nie owoców. Tylko 12% Polaków dodaje owoce na talerz do obiadu, traktowane są bardziej jako przekąska między posiłkami. Uwzględniając te dane zebrane podczas badań konsumenckich, konieczne stało stworzenie innej komunikacji dla owoców. Miejsce dla owoców jest obok talerza z daniem głównym. Miejsce po prawej stronie talerza to narzędzie, które pozwoli promować pojedyncze owoce (np. jabłka, gruszki, śliwka) czy też filiżankę owoców jagodowych każdego dnia lub szklankę soku – mówił Maciej Dolata. Przypomniał, że prowadzonych badań konsumenckich wynika, ze tylko 15% Polaków odżywia się prawidłowo jeśli chodzi o właściwy udział warzyw i owoców w spożywanych posiłkach.
Tajniki komunikacji
Połowa talerza to główny i zarazem przekaz komunikacji mającej służyć zwiększeniu konsumpcji owoców i warzyw. Przekaz ten ma umacniać system graficzny opracowany przez Studio Otwarte. Oparty jest ona na odpowiednim dobraniu kolorów, infografik i atrakcyjnych wizualnie prezentacji posiłków w różnych zestawieniach produktowych. Pokazanie samych warzyw wsparte jest precyzyjnie dobranymi komunikatami, przekaz dotyczy też historii produktów ale też sposobów na wspólne przygotowanie posiłków. Promowane są walory zdrowotne i wartości odżywcze. Temu wszystkiemu ma służyć właśnie precyzyjnie opracowana strategio komunikacji w połączeniu z opracowanym zestawem grafik. Pół talerza ma należeć do owoców i warzyw – ten przekaz wspierany jest też aspektami społecznymi, radością ze wspólnego przygotowania posiłków ale też wspólnego jedzenie i korzyści jakie daje obecność owoców i warzyw w naszej diecie– podkreślali eksperci ze studia otwarte.
Opinie liderów
Swoimi spostrzeżeniami podczas spotkania podzielili się przedstawiciele różnych organizacji branżowych. Wszyscy zgodnie podkreślali ogromny sukces polegający na wypracowaniu wspólnego dla wszystkich owoców i warzyw scenariusza promocji różnych gatunków owoców i warzyw. To są wyzwania na kolejne lata i ogromne zadanie do wykonania – umocnienie w świadomości Polaków prostej zasady mówiącej że połowa talerza powinny zajmować warzywa i owoce. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że w ten sposób Duży może więcej. Żadna z pojedynczych organizacji nie byłaby w stanie zrealizować takiego projektu. Dlatego te działania realizowane przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zasługują już teraz na uznanie i podziękowanie ze strony nas producentów – powiedział w podsumowaniu jeden z liderów spotkania Maciej Maciejewski ze Stowarzyszenia Jabłka Grójeckie.
Cel kampanii to tylko „połowa talerza”
Projekt „Połowa Sukcesu – promocja spożycia owoców i warzyw oraz ich przetworów” realizowany jest przez agencję strategiczną INSPIRE smarter branding dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Za opracowanie systemu identyfikacji wizualnej odpowiada agencja brandingowa Studio Otwarte.